FREMTIDEN FOR BIODIESEL

Nyheder internationalt

Sverige - det gode eksempel

Svenskerne har det største forbrug af biodiesel i verden – målt på indbyggertallet.

Svenskerne gennem mange år har brugt 100 procent biodiesel som brændstof i busser og lastbiler. I dag udgør biodiesel 19 procent af det samlede forbrug af diesel i broderlandet – dermed har Sverige verdens største forbrug af biodiesel i forhold til indbyggertallet.

For svenskerne er den fossilfrie biodiesel i tanken noget helt naturligt. Masser af offentlige busser i byerne kører udelukkende på biodiesel. Af hensyn til klimaet og folkesundheden er nogle af de argumenter, som busselskaberne bruger over for byernes indbyggere.

Har opbygget virksomhed
I Linköping syd for Stockholm holder brændstofvirksomheden Energifabriken AB til.

David Varverud er landmand og en del af tre landmandsfamilier, som i 2006 etablerede Energifabriken AB. Det begyndte med ambitioner om at producere biodiesel af raps fra gårdenes marker, men siden har de opbygget en virksomhed, som sælger bl.a. biodiesel og en mere forfinet udgave i form af hydrogeneret vegetabilsk olie – HVO – på et stærkt stigende marked.

Virksomheden har en samlet årlig omsætning på 1,6 mia. sv. kroner, og sidste nye skud på stammen er en fabrik i Karlshamn i det sydlige Sverige med produktion af biodiesel, som de overtog i december. De har dog stadig brug for at indkøbe biodiesel udefra. Energifabriken AB er i dag størst på markedet og i skarp konkurrence med en række store olieselskaber.

Omkostningseffektivt
Fossilfri diesel er kommet for at blive, og salget vil øges i Sverige i de kommende år som følge af klimakravene. Biodiesel kan umiddelbart og uden problemer bruges i dieselmotorerne. Det kræver ikke dyre investering i nyt anlæg eller distribution, forklarer David Varverud.

”Der bliver brug for at erstatte de oliebaserede brændstoffer til de tunge transporter, og her er biodiesel oplagt og omkostningseffektivt. Vi vil derfor opleve en øget omsætning i de kommende år, fordi svenskerne kræver andre løsninger i forbindelse med, at vi skal mindske udslippet af drivhusgasser frem til 2030,” siger David Varverud.

Han mener, at biodiesel blot er en af mange løsninger på klimaproblematikken:

”Man snakker om el-biler, og der er debat om biogas. Men jeg tror ikke det er muligt at udvikle og øge produktionen af ganske få nye alternative energikilder, fordi behovet for alternativer bliver meget stort. Så biodiesel, som er velafprøvet her i Sverige, er og bliver en del af løsningen. Biodiesel er en af mange brikker i klima-puslespillet, og ingen af brikkerne kan undværes,” siger David Varverud.

1.200 liter pr. hektar
I Sverige er markedet allerede i fremgang. Forbruget af biodiesel ligger på omkring 1,2 mio. kubikmeter ud af et samlet dieselforbrug på 5,8 mio. kubikmeter.

”Her i Sverige er det en helt naturlig del af brændstoffet til dieselmotorer. Politikerne ved, at de ikke skal satse på en enkelt energikilde, men på mange. Alle alternativer skal i brug, hvis vi skal nå målene,” siger David Varverud.

”Vi er først begyndt på rejsen, og der er meget arbejde at gøre endnu,” tilføjer han.

 

Tunge svenske lastbiler har kun biodiesel i tanken

Indehaver af vognmandsforretningen Helgenäs Transporter, Clas Gustafsson sværger til biodiesel.

Den svenske transportsektor går ikke i stå, fordi lastbiler og busser skal køre fossilfrit.

I Sverige har biodiesel gennem mange år været en del af det brændstof, som fyldes på de tunge transportkøretøjer. Det gælder både lastbiler, som kører 300.000 kilometer om året på de lange hovedveje i Sverige, og det gælder busser i byerne og små lastbiler, som transporter varer.

Clas Gustafsson er indehaver af vognmandsforretningen Helgenäs Transporter AB i Norrköping syd for Stockholm og har 31 store køretøjer på landevejene. 26 af dem kører udelukkende på biodiesel – det har de gjort i de sidste ni år, og Clas Gustafsson er ganske godt tilfreds med, hvad de leverer:

”Vi fylder 100 procent biodiesel i tankene uden problemer. Vores lastbiler skal til serviceeftersyn på helt samme måde som tidligere, og de holder ikke mere på værksted nu, end de gjorde tidligere,” siger Clas Gustafsson.

”Trækkraften er stort set den samme, og chaufførerne er godt tilfredse. Jeg siger da også til dem, at partikelforureningen er meget mindre, når de kører med biodiesel, så det er også en fordel for deres helbred,” siger Clas Gustafsson.

De store selskaber, som bygger lastbilerne, anbefaler, at vi ikke bruger biodiesel. Det kan vi ikke lave om på, men til gengæld har vi efterhånden mange års erfaring med at køre med det klimavenlige brændstof, og disse erfaringer er gode,” siger Clas Gustafsson.

Helgenäs Transporter AB holder til på et nyt anlæg tæt ved den travle hovedvej E4 mellem Halsingborg og Stockholm. Selskabet har bl.a. en flåde på 16 tankbiler, og nogle af dem transporterer konventionel dieselolie for nogle af de store olieselskaber – med biodiesel i tanken.

”Når vi laver kontrakter med kunderne, kræver de ofte, at vi skal køre med biodiesel. Men til slut er det som regel prisen, der er afgørende, og jeg er derfor ganske godt tilfreds med, at biodiesel i dag er billigere end almindeligt diesel. Så er det ikke et ud fra en økonomisk vinkel et problem at leve op til kundernes ønsker. Brændstofudgiften spiller jo en stor rolle, når jeg har 31 lastvognstog, som hver kører 300.000 kilometer årligt,” siger Clas Gustafsson.

”Det er kunderne, som bestemmer, og transport er jo ikke en vare, som sættes til en høj værdi. De fleste mener, at transport af varer er noget man får med i prisen – gratis. Det smitter af, når vi snakker pris på vores produkt. Men interessen for at køre klimavenligt er til stede og får stigende betydning,” siger Clas Gustafsson.

Havn nævner et eksempel med byggeri af en helt ny bydel tæt ved Norrköping. Her kræver bygherren, at der skal køres fossilfrit med beton, jord, sten og andre materiale. Merudgiften fylder ikke meget i forhold til den samlede udgift, forklarer Clas Gustafsson:

”Men det fossilfrie brændstof kan være med til at sælge hele byprojektet bedre til naboerne,” siger han.

 

Rammebetingelser nu og fremover

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.