Svenskerne er vilde med biodiesel i tanken

På den anden side af Øresund tager man hensyn til klimaet og forureningen i byerne ved at hælde rapsolie i tanken på busser og lastbiler. ”Markedet er i fremgang, og vi er med på rejsen,” siger David Varverud fra Energifabriken AB.
I Danmark er biodiesel, udvundet af rapsolie fra landmændenes marker, ikke et emne i transportsektoren.
Helt anderledes ser det ud på den anden side af Øresund, hvor svenskerne gennem mange år har brugt 100 procent biodiesel som brændstof i busser og lastbiler. I dag udgør biodiesel 19 procent af det samlede forbrug af diesel i broderlandet – dermed har Sverige verdens største forbrug af biodiesel i forhold til indbyggertallet.
For svenskerne er den fossilfrie biodiesel i tanken noget helt naturligt. Masser af offentlige busser i byerne kører udelukkende på biodiesel. Af hensyn til klimaet og folkesundheden er nogle af de argumenter, som busselskaberne bruger over for byernes indbyggere.
Har opbygget virksomheden
Vi er taget en tur over Sundet til byen Linköping syd for Stockholm, hvor brændstofvirksomheden Energifabriken AB holder til i udkanten af byen i et gammelt støberi. I dag er det en moderne kontorbygning, hvor række små og store vækstvirksomheder holder til.
Vi træffer David Varverud. Han er landmand og en del af tre landmandsfamilier, som i 2006 etablerede Energifabriken AB. Det begyndte med ambitioner om at producere biodiesel af raps fra gårdenes marker, men siden har de opbygget en virksomhed, som sælger bl.a. biodiesel og en mere forfinet udgave i form af hydrogeneret vegetabilsk olie – HVO – på et stærkt stigende marked.
Producerer nu selv
Virksomheden har en samlet årlig omsætning på 1,6 mia. sv. kroner, og sidste nye skud på stammen er en fabrik i Karlshamn i det sydlige Sverige med produktion af biodiesel, som de overtog i december. De har dog stadig brug for at indkøbe biodiesel udefra. Energifabriken AB er i dag størst på markedet og i skarp konkurrence med en række store olieselskaber.
Fossilfri diesel er kommet for at blive, og salget vil øges i Sverige i de kommende år som følge af klimakravene. Biodiesel kan umiddelbart og uden problemer bruges i dieselmotorerne. Det kræver ikke dyre investering i nyt anlæg eller distribution, forklarer David Varverud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *