CASES

Robotti

Robotmaskinstation skal køre på dansk biodiesel

Robotti As a Service indgår samarbejde med Emmelev A/S, hvor alle markrobotter kommer til udelukkende at køre på biodiesel. Samarbejdet gør maskinstationen 100 procent fossilfri og baner vejen for grønnere markarbejde.

Kristian Møller, Robotti As a Service manager fortæller, at alle maskinstationens robotter skal være 100 procent fossilfrie, når de klarer årets arbejde. Derfor har Robotti As a Service og Emmelev A/S indgået et samarbejde, hvorpå biodiesel af raps hældes på maskinstationens robotter.

”At blive fossilfri er en lavthængende frugt, der falder godt i tråd med vores fokus på at være en klimabevidst og bæredygtig maskinstation. Diesel i dag indeholder allerede en lille del biodiesel, så vi ved, at vores robotter kan køre med det. Nu går vi bare hele vejen og lader robotterne køre 100 procent fossilfrit,” siger Kristian Møller, Robotti As a Service manager.

Biodiesel fra Emmelev A/S er et produkt af raps, hvor 80 procent af rapsen bruges til proteinkager eller glycerin, og 20 procent går til biodieselproduktionen. Biodieslen kan anvendes direkte i biler og maskiner, der i dag kører på fossile brændstoffer, og kan dermed bidrage til CO2-reduktionen, uden at der skal udskiftes materiel. Biodiesel produceret på raps fortrænger 72 procent af den CO2, som almindelig fossil diesel udleder.

Lindø Port of Odense

Danmark største havn afprøver biodiesel

Biodiesel skal være med til at mindske Lindø Port of Odenses klimaaftryk – på Danmarks arealmæssigt største havn, som gør en stor indsats på en række områder for at gennemføre en grøn omstilling. Lindø Port of Odense får strøm fra tre store vindmøller på havnearealet, og næste skridt er biodiesel i tanken. I øjeblikket tester havnen, at to af deres køretøjer kører på biodiesel.

”Vi har en lang række dieseldrevne køretøjer herude. Lige fra gummigeder til kæmpestore kraner – og vi har fx verdens største havnemobilkran, der også er dieseldrevet. Så for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud”, siger adm. direktør Carsten Aa, Lindø Port of Odense.

Venstres Lars Christian Lilleholt, tidligere klimaminister, var med, da projektet blev præsenteret:

”Jeg ser et kæmpestort potentiale. Vi skal af med den fossile energi – kul og olie – og vi skal have den grønne energi ind i stedet. Der er biodiesel absolut en fornuftig løsning. Der er en langt lavere CO2-udledning ved biodiesel end almindelig benzin og diesel,” siger han.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) ser ligeledes potentiale i, at biodiesel bliver en del af løsningen i forhold til at opfylde regeringens mål om at reducere CO2-udledningen i Danmark med 70 procent inden 2030.

Morsø Taxi og Turistfart

Anne Paulin hentede viden om biodiesel hos driftsleder Martin Josefsen, Morsø Taxi og Turistfart (th).

Turisttrafik kommer biodiesel i tanken

Deltagerne på Kulturmødet på Mors i 2019 blev transporteret klimavenligt, og Morsø Taxi- og Turisttrafik opfordrer til, at biodiesel som brændstof bliver et krav i udbudsrunder af rutekørsel.

Den danske biodiesel kan umiddelbart fyldes i tanken på dieselbiler, lastbiler og busser og har potentiale til at fortrænge 70-75 procent CO2. Det afprøvede Morsø Taxi- og Turisttrafik i forbindelse med Kulturmødet, hvor de fyldte 100 procent biodiesel i tanken på flere busser og dermed kørte klimavenligt.

”Biodiesel bliver aldrig den eneste løsning, men der vil gå noget tid, før tunge lastbiler og busser kan køre på el og biogas, og så kan biodiesel være en løsning, så vi henter nogle CO2-reduktioner hurtigt,” sagde Martin Josefsen fra Morsø Taxi- og Turisttrafik