CASES

Robotti

Robotmaskinstation skal køre på dansk biodiesel

Den selvkørende markmaskine får masser af opmærksomhed fra medierne. Den kører på ren biodiesel fra Emmelev A/S og var forleden på demo-tur ved Førslev Gods.

Interessen for Robotti – den selvkørende maskine i marken – er stor. I foråret 2021 har massere af medier beskrevet robotten, og der har været god interesse for de demo-kørsler i marker rundt omkring i Danmark, som Robotti har gennemført.

Det smitter af på Emmelev A/S, for Robotti er selvfølgelig klimavenlig og kører på 100 procent biodiesel produceret i Otterup af dansk raps.

Maskinstationen bag robotten, Robotti As a Service, har indgået et samarbejde med Emmelev A/S, og det betyder, at alle markrobotter kommer til udelukkende at køre på biodiesel. Samarbejdet gør maskinstationen 100 procent fossilfri og baner vejen for grønnere markarbejde.

Manager Kristian Møller, Robotti As a Service

Forleden skete det på markerne ved Førslev Gods ved Næstved. I det gode vejr var der et pænt besøg af interesserede på en mark, der ligger lige op til den trafikerede hovedvej fra Slagelse til Næstved, og flere medier var til stede for at følge den nye maskine på den sandede jord.

Lindø Port of Odense

Danmark største havn afprøver biodiesel

Biodiesel skal være med til at mindske Lindø Port of Odenses klimaaftryk – på Danmarks arealmæssigt største havn, som gør en stor indsats på en række områder for at gennemføre en grøn omstilling. Lindø Port of Odense får strøm fra tre store vindmøller på havnearealet, og næste skridt er biodiesel i tanken. I øjeblikket tester havnen, at to af deres køretøjer kører på biodiesel.

”Vi har en lang række dieseldrevne køretøjer herude. Lige fra gummigeder til kæmpestore kraner – og vi har fx verdens største havnemobilkran, der også er dieseldrevet. Så for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud”, siger adm. direktør Carsten Aa, Lindø Port of Odense.

Venstres Lars Christian Lilleholt, tidligere klimaminister, var med, da projektet blev præsenteret:

”Jeg ser et kæmpestort potentiale. Vi skal af med den fossile energi – kul og olie – og vi skal have den grønne energi ind i stedet. Der er biodiesel absolut en fornuftig løsning. Der er en langt lavere CO2-udledning ved biodiesel end almindelig benzin og diesel,” siger han.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) ser ligeledes potentiale i, at biodiesel bliver en del af løsningen i forhold til at opfylde regeringens mål om at reducere CO2-udledningen i Danmark med 70 procent inden 2030.

Adm. direktør Carsten Aa, Lindø Port of Odense.

Morsø Taxi og Turistfart

Anne Paulin hentede viden om biodiesel hos driftsleder Martin Josefsen, Morsø Taxi og Turistfart (th).

Turisttrafik kommer biodiesel i tanken

Deltagerne på Kulturmødet på Mors i 2019 blev transporteret klimavenligt, og Morsø Taxi- og Turisttrafik opfordrer til, at biodiesel som brændstof bliver et krav i udbudsrunder af rutekørsel.

Den danske biodiesel kan umiddelbart fyldes i tanken på dieselbiler, lastbiler og busser og har potentiale til at fortrænge 70-75 procent CO2. Det afprøvede Morsø Taxi- og Turisttrafik i forbindelse med Kulturmødet, hvor de fyldte 100 procent biodiesel i tanken på flere busser og dermed kørte klimavenligt.

”Biodiesel bliver aldrig den eneste løsning, men der vil gå noget tid, før tunge lastbiler og busser kan køre på el og biogas, og så kan biodiesel være en løsning, så vi henter nogle CO2-reduktioner hurtigt,” sagde Martin Josefsen fra Morsø Taxi- og Turisttrafik.

Anne Paulin (S), Energi- og Forsyningsordfører, var en af de politikere, der besøgte Kulturmødet og hørte mere om mulighederne i biodiesel.

Fur Færgen

Dansk færge sejler på 100% biodiesel

Hver dag sejler færgen Mjølner Fur 36 ture mellem fastlandet og den smukke ø Fur i Limfjorden. Færgen sejler som den eneste i Danmark på 100 % 2. generations biodiesel fra Daka, helt uden tilsætning af fossilt brændstof.

Færgen er øens bindeled til fastlandet og kan medbringe 30 personbiler eller seks lastbiler. Færgen har fire motorer, der alle kører på biodiesel.

Brugen af biodiesel sparer atmosfæren for ca. 83% af den CO2, der ville være blevet udledt, hvis færgen havde sejlet på fossilt brændstof. Færgen sparer således atmosfæren for 403 ton CO2 om året, svarende til ca. 3,5 millioner km i en dieselbil.